3 způsoby, jak určit správnou hloubku dezénu

3 způsoby, jak určit správnou hloubku dezénu

Zima se blíží a s ní i povinné přezouvání. Řidiči by měli zkontrolovat, jakou hloubku mají jejich zimní pneumatiky. Často na to ale zapomínají nebo nevědí jak, nevědomky tak porušují zákon a ohrožují vlastní bezpečnost. Zkontrolovat hloubku dezénu přitom není nic složitého a zvládnete to i bez hloubkoměru.

Proč a kdy měřit hloubku dezénu

Jízda na sjetých pneu se nevyplácí. Nejen že můžete dostat pokutu, ale i bezpečnost jízdy se s každým chybějícím milimetrem snižuje. A proto kontrolujte hloubku dezénu aspoň 2krát ročně. Při výměně pneu ze zimních na letní a naopak.

Příprava auta před měřením

Pokud měříte hloubku dezénu na nazutých pneu, zaparkujte auto na rovince, kola vytočte co nejvíc a očistěte je od nečistot. K pneumatikám se tak dostanete mnohem snáz a výsledky budou přesnější.

Jak měřit hloubku dezénu

Způsobů měření existuje hned několik. Představíme vám jak ty tradiční, tak ty netradiční. Minimální hloubka dezénu je, u vozidel do 3500 kg, 1,6 mm u letních pneu a 4 mm u zimních pneu.

Měření dezénu hloubkoměrem

Nejpřesnější způsob měření opotřebení pneu je pomocí hloubkoměru. Je to malý nástroj, který pořídíte za pár korun v každém specializovaném obchodě s pneumatikami. Hloubkoměr zasunete v několika místech do podélných drážek běhounu. A máte jasno.

Měření hloubky dezénu pomocí mince

Nemáte hloubkoměr? Nevadí. Použijte minci. K měření se používá 2eurová mince a pětikoruna.

  • K prověření letních pneu sáhněte po pětikoruně. Minci zastrčte 5 vzhůru nohama, pokud je celá číslice viditelná, pneu jsou na odpis.
  • U zimních pneu se hodí 2 €. Minci vložte do podélné drážky, jestli vyčnívá její stříbrný okraj, je na čase investovat do nové sady.

Indikátor opotřebení na pneumatikách

Ověření výrobci, jako je Pirelli, Michelin nebo Bridgestone, vybavují indikátorem opotřebení neboli TWI i své nejlevnější pneu. Indikátory mají podobu výstupku-můstku v běhounu nebo vyražených číslic. Pokud si nejste jistí, jestli je vaše pneu mají. Dobře si prohlédněte bočnici a hledejte logo značky, trojúhelník nebo nápis TWI.

Můstky

V úrovni označeného místa na bočnici hledejte v podélných drážkách běhounu indikátor opotřebení, který vypadá jako destička. Když se pneumatiky opotřebí natolik, že je destička zarovnaná s dezénem, vyměňte je.

Číselný indikátor opotřebení

Přesnější variantou je číselný indikátor. Na některých pneu najdete v běhounu vyražená čísla, která se opotřebením postupně ztrácejí. Díky nim máte přehled, jak je vaše obutí sjeté.

Jak omezit sjetí pneumatiky

Životnost pneumatik hodně ovlivňuje správné nahuštění. Podhuštěná nebo naopak přehuštěná pneu se sjíždí mnohem rychleji. Správnou hodnotu tlaku najdete v manuálu ke svému vozu. Pokud máte např. Daewoo Matiz s objemem motoru 1,0 a výkonem 47 kW, tlak v pneu se pohybuje od 2,1 až po 2,3 baru. Záleží na naložení auta a typu pneu.

Neriskujte zbytečně a zkontrolujte si při každém přezouvání pneu hloubku dezénu. Zabere vám to jen chvilku a budete mít jistotu, že jezdíte bezpečně na pořádném obutí.

Press Expres na Facebooku

You must be logged in to post a comment Login