Aukce energií

V oblasti dodávek energií zažívají v poslední době boom různé aukce a akce, které zákazníkům slibují zajištění výhodnějších nebo prý dokonce i nejlepších podmínek na trhu. Kvalita těchto akcí různorodě kolísá, od seriózních společností až po různé překupníky. Spousta zákazníků se tak nechá zlákat až čas rozhodne a prověří, kdo že to nakonec ušetřil peníze a kdo si bude nakonec vyčítat chybné rozhodnutí. Také tady tedy platí ono otřepané, dvakrát měř a jednou řež.

 

Jedním z nových poskytovatelů, kteří slibují zajištění výhodných dodávek energií se nedávno stala i organizace dTest. Ta má v plánu uspořádat akci dodavatelů a energií a tak spustila masivní reklamní kampaň. Ocitla se tak v nové pozici, která dvakrát nepřísluší spotřebitelské organizaci, která se snaží vystupovat jako nezávislá. Může se spotřebitel spolehnout na nezávislost i v této věci, když se zde dTest ocitl v pozici prodejce? Na trhu funguje celá řada prověřených a zavedených aukčních společností, které mají s aukcemi dodavatelů energií velké zkušenosti. O to zajímavější je nová pozice dTestu, který by měl dle svého předchozího poslání spíš testovat ony aukční společnosti nebo analyzovat různé internetové srovnávače cen energií a další příbuzné oblasti, které jsou pro zákazníka při výběru dodavatele důležité a které využívá. Teď to spíš vypadá, že dTest se sám stal součástí trhu a případné nešvary odhalovat nehodlá. Určitě se najde někdo, kdo namítne, že nezištná organizace podobné aukce pro veřejnost je dobrý počin. Tento argument ale neuspěje, protože pořadatel, partner dTestu, aukci pořádá za finanční odměnu, tak jako ostatní aukční společnosti.

 

Zůstává také pár nejasností. Může lehce dojít k situaci, kdy účastníci aukce nebudou chtít z různých důvodů uzavřít smlouvu s v aukci vybraným dodavatelem. Nebo vyjde najevo, že díky stávajícímu závazku nemohou po omezenou dobu přejít k jinému dodavateli. Není jasné, jak se podobná situace bude řešit. Lze po nově vybraném dodavateli požadovat dodržení podmínek z aukce i za takových okolností? Navíc je výběr dodavatele většinou společným během na delší trať a ne otázkou chvilkového sprintu. Co bude tedy následovat po vydražení? Bude nastaven nějaký mechanismus? Pomůže někdo zákazníkům v případě nespokojenosti?  Změna dlouholetého a prověřeného dodavatele, který se vybírá pouze z hlediska ceny se se tak může lehce stát nákupem zajíce v pytli. To samozřejmě vypovídá o pozici, pověsti a kvalitě, natož o budoucnosti dodavatele poměrně málo.  Při normálním výběru by však zřejmě každý podobná měřítka do svého výběru zařadil.
Rada na závěr? Při změně dodavatele je třeba se na celou věc dívat komplexně a nehodnotit ji pouze z jednoho úhlu pohledu. Navíc je dobré nejdříve kontaktovat dodavatele stávajícího. Může mít v nabídce různá zvýhodnění a bonusy, o kterých nemusíte vůbec vědět. Může to být rozhodně zajímavé překvapení.  

Press Expres na Facebooku

You must be logged in to post a comment Login