Domů » Auto Moto » Jak nenaletět v autoservisu?

Jak nenaletět v autoservisu?

Noční můra každého řidiče – odvezete auto do autoservisu, počítáte s kontrolou nebo opravou závad. Při vyzvednutí vozidla vás však čeká nemilé překvapení – auto není opraveno. A co víc! Je ještě v horším stavu než před návštěvou servisu. A co pak?

Kterým autoservisům se raději vyhnout?

Spoléhat se však musíte především sami na sebe. Během pár minut rozhovoru s pracovníkem autoservisu se můžete rozhodnout, zda se vyplatí riskovat a nechat auto opravit tam. Podle chování mechanika již snadno poznáte jestli je servis opravdu kvalitní. Na začátku je třeba počítat s tím, že každý řidič má jiná očekávání. Někde bude čekat na diagnostiku nebo opravu auta v elegantní místnosti, s kávou a pohodlným křeslem. Jiný bude chtít po dobu opravy auta po nehodě sehnat náhradní vůz.

Pro některé řidiče budou nejdůležitějším problémem náklady na opravu a nákup dílů, pro jiné druhotným problémem. Existují však běžné věci, které by vás měly zajímat.

Na co se zaměřit při výběru servisu:

Na všechno nejsou třeba specialisté – brzdové destičky, brzdové kotouče, vzduchový filtr, brzdová kapalina, chladicí kapalina, motorový olej a olejový filtr lze vyměnit téměř v každé dílně.

Tyto komponenty nevyžadují specializované vybavení (i když v případě některých vozů i výměna motorového oleje nebo baterie vyžaduje zadání dat do počítače vozu). Ale třeba vyměnit kabinový vzduchový filtr může být problém, pokud nevíte, jak se k němu dostat.

V případě oprav konkrétních součástí vozu se vyplatí zajít za odborníkem. Existují firmy, které se specializují na opravy brzdového systému, motorů, převodovek a elektroniky. Jiné se specializují na geometrii kol, výměnu pneumatik i výměnu provozních kapalin. Existují také specializované servisy, které opravují pouze konkrétní značky aut jako jsou Škoda, Volkswagen, Hyundai atd.

  Chodci musí nosit reflexní prvky už pár let. Pomohlo nařízení, snížil se počet nehod?

Zde se jedná především se jedná o autorizované servisy. Specialista má vhodné vybavení pro konkrétní opravy (např. zámky rozvodů motoru), stejně jako zkušenosti a kvalifikovaný personál. Díky tomu je oprava vozu mnohem rychlejší a náklady lze snáze odhadnout. Pro zákazníka je velmi důležité vědět předem, kolik za opravu zaplatí.

Moderní servis má přístup k informacím

Moderní dílna musí mít přístup k technickým informacím výrobce automobilu. Buď získané přímo od značky (internet, školení, knihy) nebo (pokud možno) prostřednictvím workshopových programů. Jen tak lze provést opravu vozu v souladu s požadavky výrobce vozu (postupy výměny krok za krokem, tovární nastavení, utahovací momenty šroubů a svíček, specifikace dílů a kapalin). Pokud dílna data nemá, bude problém ještě dotáhnout svíčku na správný moment, o dalších opravách nemluvě.

Dílny, které opravují motory, elektroniku a většinu systémů, musí mít vhodné diagnostické nástroje. Tímto způsobem mohou přesně identifikovat, kterou součást (např. snímač) je třeba vyměnit. Pokud dílna nemá přístup k počítačové diagnostice, vymění postupně všechny díly a doufá, že se to časem podaří. Zákazník vše zaplatí.

Do autorizovaného servisu nemusíte vždy

Bloková výjimka Evropské unie zakazuje výrobcům automobilů podmiňovat dodržení zákonných záručních podmínek servisováním auta výhradně v síti značkou autorizovaných servisů. S novým autem tedy nemusíte nutně do autorizovaného servisu, abyste nepřišli o záruku. Neautorizovaný servis však musí používat originální náhradní díly nebo díly vysoké kvality, postupovat dle pokynů výrobce vozu a také je důležité kontrolu zapsat do servisní knížky.

You may also like

Leave a Comment