Noční můra každého řidiče – odvezete auto do autoservisu, počítáte s kontrolou nebo opravou závad. Při vyzvednutí vozidla vás však čeká nemilé překvapení – auto není opraveno. A co víc! Je ještě v horším stavu než před návštěvou servisu. A co pak?
Kterým autoservisům se raději vyhnout?
Spoléhat se však musíte především sami na sebe. Během pár minut rozhovoru s pracovníkem autoservisu se můžete rozhodnout, zda se vyplatí riskovat a nechat auto opravit tam. Podle chování mechanika již snadno poznáte jestli je servis opravdu kvalitní. Na začátku je třeba počítat s tím, že každý řidič má jiná očekávání. Někde bude čekat na diagnostiku nebo opravu auta v elegantní místnosti, s kávou a pohodlným křeslem. Jiný bude chtít po dobu opravy auta po nehodě sehnat náhradní vůz.
Pro některé řidiče budou nejdůležitějším problémem náklady na opravu a nákup dílů, pro jiné druhotným problémem. Existují však běžné věci, které by vás měly zajímat.
Na co se zaměřit při výběru servisu:
Na všechno nejsou třeba specialisté – brzdové destičky, brzdové kotouče, vzduchový filtr, brzdová kapalina, chladicí kapalina, motorový olej a olejový filtr lze vyměnit téměř v každé dílně.
Tyto komponenty nevyžadují specializované vybavení (i když v případě některých vozů i výměna motorového oleje nebo baterie vyžaduje zadání dat do počítače vozu). Ale třeba vyměnit kabinový vzduchový filtr může být problém, pokud nevíte, jak se k němu dostat.
V případě oprav konkrétních součástí vozu se vyplatí zajít za odborníkem. Existují firmy, které se specializují na opravy brzdového systému, motorů, převodovek a elektroniky. Jiné se specializují na geometrii kol, výměnu pneumatik i výměnu provozních kapalin. Existují také specializované servisy, které opravují pouze konkrétní značky aut jako jsou Škoda, Volkswagen, Hyundai atd.
Zde se jedná především se jedná o autorizované servisy. Specialista má vhodné vybavení pro konkrétní opravy (např. zámky rozvodů motoru), stejně jako zkušenosti a kvalifikovaný personál. Díky tomu je oprava vozu mnohem rychlejší a náklady lze snáze odhadnout. Pro zákazníka je velmi důležité vědět předem, kolik za opravu zaplatí.
Moderní servis má přístup k informacím
Moderní dílna musí mít přístup k technickým informacím výrobce automobilu. Buď získané přímo od značky (internet, školení, knihy) nebo (pokud možno) prostřednictvím workshopových programů. Jen tak lze provést opravu vozu v souladu s požadavky výrobce vozu (postupy výměny krok za krokem, tovární nastavení, utahovací momenty šroubů a svíček, specifikace dílů a kapalin). Pokud dílna data nemá, bude problém ještě dotáhnout svíčku na správný moment, o dalších opravách nemluvě.
Dílny, které opravují motory, elektroniku a většinu systémů, musí mít vhodné diagnostické nástroje. Tímto způsobem mohou přesně identifikovat, kterou součást (např. snímač) je třeba vyměnit. Pokud dílna nemá přístup k počítačové diagnostice, vymění postupně všechny díly a doufá, že se to časem podaří. Zákazník vše zaplatí.
Do autorizovaného servisu nemusíte vždy
Bloková výjimka Evropské unie zakazuje výrobcům automobilů podmiňovat dodržení zákonných záručních podmínek servisováním auta výhradně v síti značkou autorizovaných servisů. S novým autem tedy nemusíte nutně do autorizovaného servisu, abyste nepřišli o záruku. Neautorizovaný servis však musí používat originální náhradní díly nebo díly vysoké kvality, postupovat dle pokynů výrobce vozu a také je důležité kontrolu zapsat do servisní knížky.